معرفی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور
تاریخچه
ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر میگردد.
بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفهای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور» تغییر نام یافت.
ماًموریت اصلی
ماًموریت اصلی سازمان، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استانداردهای مهارت آموزی، سنجش مهارت و ارزشیابی نیروی کار است. سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به کمک 552 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 700/11 آموزشگاه بخش خصوصی و 21 هزار مربی خود، سالانه حدوداً به 5/1 میلیون نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه میکند.
گروههای هدف
گروههای هدف آموزشهای مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین (بنگاههای اقتصادی - اتحادیهها و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاههای غیر رسمی، گروههای در معرض آسیب ( از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانهدار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانوادههایشان، معتادان بهبود یافته، آسیبدیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.
مرکز ملی تربیت مربی
مرکز ملی تربیت مربی، یکی از مراکز منحصر به فرد آموزشی در خاورمیانه است که به کمک 16 دپارتمان تخصصی خود، در نقش واحد تحقیق و توسعه سازمان عمل کرده و زمینه انتقال دانش و به کارگیری فن آوریهای جدید را میسر میسازد.
تدوین استاندارد
تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروههایی متشکل از اتحادیهها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام میشود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.
سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای
مهارت و صلاحیت حرفهای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش میشود. این گروهها عبارتند از:
• مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی
• متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی
• متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاهها یا نهادهای طرف تفاهم با سازمان
• متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان
حضور در عرصه بین الملل
در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزشهای فنی و حرفهای و دستیابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابتهای بین المللی حائز اهمیت است.
همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو، یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.
گفتگوی ملی مهارت
با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامههای تحولی خود را با ارائه آموزشهای هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه میکند.
یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاههای مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق میشود.